Artykuły

Prawidłowa rozgrzewka przed treningiem siłowym

Prawidłowa rozgrzewka przed treningiem siłowym

Rozgrzewka przed ćwiczeniami jest wysoce istotna, ponieważ pozwala na odpowiednie przygotowanie mięśni do nadchodzącego wysiłku. Jak się okazuje, podnosi temperaturę ciała do 38-39 stopni, lecz nie jest to niepożądane jak w przypadku choroby. Dzięki podwyższonej ciepłocie ciała ścięgna oraz mięśnie stają się bardziej elastyczne, co wpływa korzystnie na ciało wykonujące aktywność fizyczną.

Dlaczego rozgrzewka jest tak istotna?

Rozgrzewka okazuje się wysoce istotna przede wszystkim ze względu na możliwość odpowiedniego przygotowania organizmu do bardziej wycieńczających aktywności. Jak zostało wcześniej wspomniane - podnosi ciepłotę ciała, która to zwiększa elastyczność mięśni i ścięgien, a na dodatek zwiększa ich odporność na kontuzje, przeciążenia, a także bardzo często występujące podczas ćwiczeń nadwyrężenia. Jak się okazuje, efektywna rozgrzewka uskutecznia również możliwości wysiłkowe mięśni i podnosi ciśnienie krwi utleniające tkanki, co powoduje szybszą reakcję na bodziec, ogólną poprawę kondycji oraz wzrost dynamiki ruchów.

Czym grozi brak rozgrzewki?

W przypadku, gdy nie wykona się rozgrzewki, można nawet wykluczyć się z treningu na długi czas. Oczywiście taka sytuacja nie musi nastąpić, jednak regularne ignorowanie oraz pomijanie ćwiczeń rozgrzewających może ostatecznie doprowadzić do wystąpienia urazów, a w efekcie długotrwałych kontuzji. Poza urazami sam trening będzie między innymi zdecydowanie mniej efektywny ze względu na niższy poziom ukrwienia, a tym samym utlenienia organizmu. W związku z tym istnieje ryzyko, że nie osiągnie się ustalonego wcześniej celu - zarówno pozbycia się nadmiernej tkanki tłuszczowej, jak i zwiększenia masy ciała. Dodając do tego możliwość wystąpienia kontuzji, brak rozgrzewki jest rozwiązaniem wyjątkowo nieefektywnym.

Rozgrzewka powinna składać się z kilku ćwiczeń, które będą trwać przynajmniej 15 minut. Może się na nią składać na przykład zestaw ćwiczeń złożony z treningu cardio trwającego 5 minut, pajacyków, krążenia głową, krążenia ramionami, brzuszków, przysiadów oraz krążenia kostkami czy nadgarstkami. Tego typu rozwiązanie może uefektywnić późniejszy trening siłowy z jednoczesnym zminimalizowaniem ryzyka wystąpienia ewentualnych urazów.

Data

9 listopada 2020

Tagi

Blog, sport,

Centrum fizjoterapii i osteopatii S.C.

W naszej klinice zadbamy o prawidłową profilaktykę, rehabilitację oraz dokonamy niezbędnych zabiegów medycznych.

Prowadzimy Centrum Młodego Sportowca, które specjalizuje się w opiece fizjoterapeutycznej dla młodzieży trenującej piłkę nożną, siatkówkę, tenisa, pływanie i wiele innych.

Kontakt

tel: 695 732 305

mail: czubaszewski.awf@gmail.com

Godziny otwarcia

poniedziałek - piątek: 10.00-18.00

Wymagana jest wcześniejsza rejestracja telefoniczna

Adres

ul. Grunwaldzka 1, 60-780 Poznań

Centrum Fizjoterapii i Osteopatii
Ł. Czubaszewski, A. Rakowska S.C.

ul. Grunwaldzka 1
60-780 Poznań

695 732 305
konsultacje@cfio.pl