Artykuły

Jak uniknąć kontuzji na siłowni?

Jak uniknąć kontuzji na siłowni?

Siłownie są miejscami, gdzie najczęściej ćwiczy się z wykorzystaniem sporego obciążenia. Jak się okazuje, ryzyko wystąpienia kontuzji jest zdecydowanie niższe aniżeli na przykład podczas uczestnictwa w grach zespołowych, co spowodowane jest wykorzystaniem nowoczesnego osprzętu. Mimo wszystko należy pamiętać o zachowaniu bezpieczeństwa, a także zdrowego rozsądku, który to niemalże całkowicie zniweluje ryzyko uszczerbku na zdrowiu.

Najczęstsze urazy na siłowni

Wśród najczęstszych urazów występujących podczas ćwiczeń na siłowni można wymienić między innymi różnego rodzaju stłuczenia, naciągnięcia oraz zerwania spowodowane zbyt dużym ciężarem i przetrenowaniem, kontuzje pleców występujące często podczas nieprawidłowej techniki wykonywania martwego ciągu lub przysiadów ze sztangą na plecach, bóle barków oraz częste bóle stawów jako ogół. Warto zwrócić uwagę, że wszystkie te urazy spowodowane są zazwyczaj nieodpowiednim dostosowaniem ciężaru do własnych możliwości, zbyt dużą ilością treningów, ale również pominięciem ważnej części każdej aktywności fizycznej, jaką jest rozgrzewka.

Jak zapobiegać kontuzjom na siłowni?

Jak zostało wcześniej wspomniane, na wszelkie urazy oraz kontuzje na siłowni ma wpływ wiele czynników. Można jednak temu zapobiec, stosując się do kilku zasad. Najważniejszą z nich jest wykonywanie rozgrzewki przed samym treningiem, trwającej co najmniej 15 minut. Odpowiednio przygotowane mięśnie lepiej radzą sobie z obciążeniami oraz dużą ilością powtórzeń. Należy także pamiętać o rozważnym zwiększaniu obciążenia. Ciężar powinien być przystosowany do obecnych możliwości oraz kondycji organizmu. W innych przypadkach może ulec kontuzji. Jak się okazuje, równie istotne może także okazać się wykonywanie powtórzeń w odpowiednich odstępach czasu. Warto zauważyć, że zbyt długie przerwy pomiędzy seriami doprowadzają do schłodzenia mięśni, co okazuje się niepożądane. Należy także pamiętać o prawidłowym oddechu, który udaremni nastąpienie ewentualnych omdleń oraz ustabilizuje kręgosłup. Równie ważny jest także czas na regenerację mięśni, w związku z czym warto rozpisać sobie efektywny plan treningowy.

Wśród wcześniej wymienionych porad jak uniknąć ewentualnych kontuzji warto jeszcze dodać, że istotny okazuje się też sprawny sprzęt. Ćwiczenia wykonywane na zużytych urządzeniach mogą doprowadzić do ich uszkodzenia, a finalnie nawet do kontuzji na przykład w przypadku awarii wcześniej wymienionego sprzętu. Należy również pamiętać o tym, by nie ćwiczyć z niewyleczoną kontuzją.

Data

13 października 2020

Tagi

Blog

Centrum fizjoterapii i osteopatii S.C.

W naszej klinice zadbamy o prawidłową profilaktykę, rehabilitację oraz dokonamy niezbędnych zabiegów medycznych.

Prowadzimy Centrum Młodego Sportowca, które specjalizuje się w opiece fizjoterapeutycznej dla młodzieży trenującej piłkę nożną, siatkówkę, tenisa, pływanie i wiele innych.

Kontakt

tel: 695 732 305

mail: czubaszewski.awf@gmail.com

Godziny otwarcia

poniedziałek - piątek: 10.00-18.00

Wymagana jest wcześniejsza rejestracja telefoniczna

Adres

ul. Grunwaldzka 1, 60-780 Poznań

Centrum Fizjoterapii i Osteopatii
Ł. Czubaszewski, A. Rakowska S.C.

ul. Grunwaldzka 1
60-780 Poznań

695 732 305
konsultacje@cfio.pl