Artykuły

„Zgubna ambicja”, czyli sztywna łydka u początkujących biegaczy

„Zgubna ambicja”, czyli sztywna łydka u początkujących biegaczy

Rozpoczęcie przygody z bieganiem to częste postanowienie noworoczne wielu osób. Gdy mijają dwa miesiące od Sylwestra, na ulicach i chodnikach widać coraz mniej biegaczy. Jak to się dzieje, że ludzie tak szybko zniechęcają się do uprawiania tego sportu? Chociaż chęci to podstawa przy aktywnym trybie życia, niektórzy mają ich zdecydowanie za dużo. Zbyt duża ambicja i nieodpowiednie przygotowanie do treningu może doprowadzić do pojawienia się tzw. sztywnej łydki biegacza. Sztywna łydka, czyli zmora każdego początkującego biegacza Sztywna łydka - za oceanem nazywana shin splints - to uproszczona nazwa przyśrodkowego zespołu stresu piszczelowego. Pierwszym objawem tej dolegliwości jest intensywny ból w okolicach wewnętrznej strony łydki. Nasila się on podczas biegania, a słabnie podczas przejścia do marszobiegu. Początkujący biegacze często są przekonani, że ból wynika z zakwasów lub zwyczajnego przeciążenia. Zignorowanie bólu może jednak doprowadzić do mrowienia, a następnie całkowitego zesztywnienia łydki. Biegaczowi nie pozostaje więc nic innego, jak przerwać trening i wrócić do domu.

Shin splints to częsty efekt uboczny noszenia nieodpowiedniego obuwia do biegania. Istnieje w końcu przekonanie, że do tego sportu można nosić jakiekolwiek buty. Zbyt intensywne treningi w obuwiu bez amortyzacji wstrząsów to połączenie, które często wysyła biegaczy-amatorów na długą, żmudną rehabilitację.

Co zrobić, gdy łydka zesztywnieje?

W przypadku zaobserwowania bólu łydki, który rośnie z intensywnością treningu i maleje w momencie jego przerwania, należy od razu zrobić sobie przerwę od biegania. Rozwój shin splints można zahamować poprzez odpoczynek. Jeżeli tylko jest taka możliwość, należy ograniczyć do minimum poruszanie się lub wspomagać się kulą podczas chodzenia. Biegacze, którzy szybko reagują po zaobserwowaniu bólu, wracają do biegania już nawet po kilku tygodniach. Niestety zdarza się, że ambitni początkujący próbują biegać mimo mrowienia i sztywnienia - może to wywołać przewlekły ból nawet podczas bezczynnego siedzenia. W takim przypadku należy skonsultować się z rehabilitantem, a także wdrożyć masaże z maściami przeciwbólowymi i lodem.

Jak zapobiegać sztywnej łydce?

Aby móc biegać bez obaw o pojawienie się sztywnej łydki, podstawą jest znalezienie odpowiedniego obuwia. Należy pamiętać o tym, że inne buty służą do biegania po asfalcie, a inne po miękkiej powierzchni! Poza tym należy pamiętać o obowiązkowej rozgrzewce przed właściwym treningiem. Rozgrzeje ona wstępnie mięśnie, co znacznie zminimalizuje ryzyko kontuzji. No i przede wszystkim - bez pośpiechu! Każdy początkujący powinien mieć wyrozumiałość do samego siebie. Na sam początek przygody z bieganiem wystarczy, by większość treningu składała się z marszobiegu, który angażuje dokładnie tyle samo mięśni, co bieganie. Stopniowe zwiększanie jego intensywności zapobiegnie pojawieniu się nie tylko sztywnej łydki, ale też innych przykrych kontuzji.

Data

1 września 2020

Tagi

Blog

Centrum fizjoterapii i osteopatii S.C.

W naszej klinice zadbamy o prawidłową profilaktykę, rehabilitację oraz dokonamy niezbędnych zabiegów medycznych.

Prowadzimy Centrum Młodego Sportowca, które specjalizuje się w opiece fizjoterapeutycznej dla młodzieży trenującej piłkę nożną, siatkówkę, tenisa, pływanie i wiele innych.

Kontakt

tel: 695 732 305

mail: czubaszewski.awf@gmail.com

Godziny otwarcia

poniedziałek - piątek: 10.00-18.00

Wymagana jest wcześniejsza rejestracja telefoniczna

Adres

ul. Grunwaldzka 1, 60-780 Poznań

Centrum Fizjoterapii i Osteopatii
Ł. Czubaszewski, A. Rakowska S.C.

ul. Grunwaldzka 1
60-780 Poznań

695 732 305
konsultacje@cfio.pl