Artykuły

Stretching, czyli ćwiczenia rozciągające

Stretching, czyli ćwiczenia rozciągające

Dość często niedocenioną częścią treningu jest wykonywanie ćwiczeń rozciągających. Jaki jest ich cel? Przede wszystkim mają za zadanie uelastycznienia ciała, ale również wpływają pozytywnie na postawę oraz odpowiednie dotlenienie. Najczęściej wykonuje się je po zakończeniu ćwiczeń albo jako osobna metoda treningowa. Dlaczego nie należy omijać stretchingu? Powód jest taki, że rozgrzane, przepracowane oraz spięte mięśnie zawsze potrzebują rozluźnienia. Pomijając ćwiczenia rozciągające można narazić się na różnego rodzaju bóle, a w niektórych przypadkach również poważne kontuzje.

Ćwiczenia rozciągające mają dużo zalet – wzmacniają mięśnie, ścięgna, więzadła, pomagają zwiększyć ruchomość stawów, utrzymywanie prawidłowej postawy ciała i wiele innych. Wpływają również relaksująco i pozwalają uspokoić myśli oraz oddech po wykonanym treningu. Dzieli się je na dwie kategorie: dynamiczne oraz statyczne. Pierwsze z nich najczęściej wykorzystywane są podczas zajęć fitness jako element rozgrzewki. W tym wypadku stretching ma na celu odpowiednio przygotować ciało do większego wysiłku. Jest wykonywany w równym tempie i są to między innymi skłony oraz wyciąganie ciała na boki. Stretching statyczny jest bardziej spokojniejszy, dlatego też zaleca się wykonywanie go po treningu. Przede wszystkim ma na celu rozluźnić spięte mięśnie i uspokoić oddech. Nie należy wykonywać ich przed treningiem, ponieważ mogą na niego źle wpłynąć i sprawić, że będzie on nieskuteczny. Jeżeli prawidłowo i systematycznie wykonuję się rozciąganie to efektem jest ułatwienie przeprowadzenia ćwiczeń, które wcześniej sprawiały problemy. Przykładem jest skłon w przód na wyprostowanych nogach i próba dotknięcia dłońmi stóp. Dużą zaletą jest to, że wykonywanie ćwiczeń rozciągających skutecznie poprawia wygląd sylwetki, przyśpieszają krążenie krwi w organizmie, a co za tym idzie pomagają zminimalizować widoczność cellulitu. Tak jak widać jest wiele korzyści, które skutecznie zachęcają do wykonywania stretchingu zarówno po, jak i przed treningiem.

Data

7 lipca 2020

Tagi

Blog, sport,, fizjoterapia

Centrum fizjoterapii i osteopatii S.C.

W naszej klinice zadbamy o prawidłową profilaktykę, rehabilitację oraz dokonamy niezbędnych zabiegów medycznych.

Prowadzimy Centrum Młodego Sportowca, które specjalizuje się w opiece fizjoterapeutycznej dla młodzieży trenującej piłkę nożną, siatkówkę, tenisa, pływanie i wiele innych.

Kontakt

tel: 695 732 305

mail: czubaszewski.awf@gmail.com

Godziny otwarcia

poniedziałek - piątek: 10.00-18.00

Wymagana jest wcześniejsza rejestracja telefoniczna

Adres

ul. Grunwaldzka 1, 60-780 Poznań

Centrum Fizjoterapii i Osteopatii
Ł. Czubaszewski, A. Rakowska S.C.

ul. Grunwaldzka 1
60-780 Poznań

695 732 305
konsultacje@cfio.pl