Artykuły

"Ból pleców, a martwy ciąg" - o kontuzjach i urazach przy treningu siłowym, cz.2

W poprzednim tekście podjęliśmy temat powodów występowania kontuzji i urazów przy treningach siłowych, jak również o sygnałach wysyłanych przez organizm, których nie powinno się ignorować. Ból kolan lub ból pleców po treningu może nie wydawać się niczym poważnym, jednak po miesiącu niepoprawnego treningu może skończyć się to poważnym urazem i koniecznością fizjoterapii. Jak wiadomo lepiej jest zapobiegać i kontrolować niż leczyć, dlatego dzisiaj będziemy kontynuowali temat poprawnego podejścia do niektórych ćwiczeń, które przy niepoprawnym wykonaniu mogą bardziej zaszkodzić, niż pomóc.

Ból pleców przy martwym ciągu

Jednym z ćwiczeń, które - przede wszystkim w przypadku amatorów - bardziej szkodzi niż pomaga jest martwy ciąg. Bardzo dużo osób umieszcza to ćwiczenie w swoim planie treningowym bez wcześniejszej konsultacji z trenerem, co zwykle kończy się chronicznym bólem pleców oraz kręgosłupa wywołanych złą formą w trakcie wykonywania serii treningowych.

Martwy ciąg jest niczym innym jak unoszenie dużego ciężaru z podłogi i powinno być w podobny sam sposób postrzegane. Jak przy podnoszeniu ciężkiego pudła, należy przyjąć odpowiednią pozycję wyjściową - nie należy też wyginać kręgosłupa, by go nie nadwyrężyć. Jeżeli ćwiczenie będzie nieodpowiednio wykonywane przez dłuższy okres czasu, może objawić się to bólem kręgosłupa, jak również ogólnym bólem pleców.

Nawet poprawnie wykonywany martwy ciąg może mieć negatywny wpływ na kręgosłup - a konkretnie mówiąc, na fragment znajdujący się w dolnej części pleców. Regularne treningi mogą prowadzić do tak zwanej "dyskopatii", czyli do przemieszczenia krążków międzykręgowych w tym rejonie, czemu towarzyszy paskudny ból. Z tego względu przy podnoszeniu dużych ciężarów większość sportowców powinna zaopatrzyć się zarówno w specjalny pas, który zmniejsza napięcie kręgosłupa, jak i zgłosić się do specjalisty od profilaktyki urazów.

Większości urazów i kontuzji na siłowni można uniknąć - wystarczy zachować odpowiednią formę ćwiczenia oraz poddać się odpowiedniej kontroli specjalisty, by być pewnym tego iż trening pomaga, a nie szkodzi. Należy też zachować zdrowy rozsądek - w końcu prawie każda kontuzja objawia się niepokojącym bólem, dlatego większości z nich można uniknąć reagując na te objawy wystarczająco wcześnie.

Data

15 października 2019

Tagi

Blog

Centrum fizjoterapii i osteopatii S.C.

W naszej klinice zadbamy o prawidłową profilaktykę, rehabilitację oraz dokonamy niezbędnych zabiegów medycznych.

Prowadzimy Centrum Młodego Sportowca, które specjalizuje się w opiece fizjoterapeutycznej dla młodzieży trenującej piłkę nożną, siatkówkę, tenisa, pływanie i wiele innych.

Kontakt

tel: 695 732 305

mail: czubaszewski.awf@gmail.com

Godziny otwarcia

poniedziałek - piątek: 10.00-18.00

Wymagana jest wcześniejsza rejestracja telefoniczna

Adres

ul. Grunwaldzka 1, 60-780 Poznań

Centrum Fizjoterapii i Osteopatii
Ł. Czubaszewski, A. Rakowska S.C.

ul. Grunwaldzka 1
60-780 Poznań

695 732 305
konsultacje@cfio.pl