Artykuły

"Ból kolan, a przysiad ze sztangą" - o kontuzjach i urazach przy treningu siłowym, cz.1

Powiedzieć, iż siłownie w ostatnich latach zyskały sporą popularność byłoby ogromnym niedopowiedzeniem. Skąd to śmiałe przypuszczenie? Otóż jeszcze raptem dwadzieścia-dwadzieścia pięć lat wstecz tych placówek nie było prawie w ogóle - ot, raptem kilka mniejszych, lokalnych siłowni dopiero co rozpoczynało swoją działalność, lecz zwykle uczęszczali tam miłośnicy sportu chcący rozwinąć swoje możliwości w innych dziedzinach sportu. Dzisiaj sprawa wygląda zupełnie inaczej - każdy teraz wie o istnieniu siłowni, a osoby mieszkające w większych miastach często mają takową placówkę raptem obok domu. Niestety, każdy amator chcący spróbować swoich sił ze sztangą szybko zauważa, iż sport siłowy nie jest najłatwiejszą z dziedzin, jaką można się zainteresować. Każde powtórzenie jest ogromnym wysiłkiem dla ćwiczonej partii mięśni, dlatego nawet mały błąd może zakończyć się poważną kontuzją lub nawet urazem skreślającym aspirującego sportowca z treningu na dłuższy okres czasu. Niektórych częstszych kontuzji można oczywiście uniknąć - wystarczy "posłuchać" swojego organizmu, jak również odpowiednio podejść do każdego ćwiczenia.

Ból kolana przy przysiadzie ze sztangą

Przysiad ze sztangą jest dość popularnym ćwiczeniem, które polega - jak sama nazwa wskazuje - na przysiadzie ze sztangą opartą na karku. Ze względu na swoją skuteczność, ćwiczenie to dodają do swojego planu treningowego zarówno stali bywalcy siłowni, jak i amatorzy wdrażający się w treningu wykorzystującym wolne ciężary.

Przysiad ze sztangą per se nie jest ćwiczeniem kontuzjogennym, ale odpowiednia technika wymaga pewnej wprawy. Nieodpowiednio wykonany przysiad ze zbyt dużą wagą może prowadzić do uszkodzenia kolan, jak również stóp i mięśni dolnych części ciała. Nie będziemy opowiadać w jaki sposób wykonać to ćwiczenie odpowiednio, ale opiszemy, po czym można poznać iż należy popracować nad formą przysiadu.

Najczęstszy błąd - czyli oderwanie pięt od podłoża w trakcie przysiadu - zwykle objawi się bólem stawów kończyn dolnych oraz łydek. Warto tu też zaznaczyć, iż w trakcie takiego przysiadu sportowiec jest także narażony na zwykłą kontuzję wywołaną upadkiem, gdy sztanga przeważy go do tyłu. Innym błędem wartym uwagi, jednak znacznie mniej widocznym jest łączenie kolan podczas ich uginania. Tego typu błąd bardzo przeciąża więzadła kolanowe, a gdy dorzucić do tego dodatkowe obciążenie, kilka serii może wywołać ból, a na dłuższą metę - nawet dość trudną do wyleczenia kontuzję.

Powyżej poruszyliśmy jedynie temat błędów, jakie mogą wywoływać kontuzję, urazy lub mogą sprawić, iż część organizmu stanie się na nie podatna - w ćwiczeniach takich jak przysiad ze sztangą można popełnić także inne błędy, przez które ćwiczenie nie jest tak efektywne, jak być powinno. Warto jest więc przed wdrożeniem tego typu ćwiczeń omówić je z trenerem personalnym, a w wypadku pojawienia się bólu - z profesjonalnym fizjoterapeutą sportowym.

Data

27 września 2019

Tagi

Blog, sport,, rehabilitacja,

Centrum fizjoterapii i osteopatii S.C.

W naszej klinice zadbamy o prawidłową profilaktykę, rehabilitację oraz dokonamy niezbędnych zabiegów medycznych.

Prowadzimy Centrum Młodego Sportowca, które specjalizuje się w opiece fizjoterapeutycznej dla młodzieży trenującej piłkę nożną, siatkówkę, tenisa, pływanie i wiele innych.

Kontakt

tel: 695 732 305

mail: czubaszewski.awf@gmail.com

Godziny otwarcia

poniedziałek - piątek: 10.00-18.00

Wymagana jest wcześniejsza rejestracja telefoniczna

Adres

ul. Grunwaldzka 1, 60-780 Poznań

Centrum Fizjoterapii i Osteopatii
Ł. Czubaszewski, A. Rakowska S.C.

ul. Grunwaldzka 1
60-780 Poznań

695 732 305
konsultacje@cfio.pl