Artykuły

Najczęstsze kontuzje biegaczy cz. 2

Najczęstsze kontuzje biegaczy cz. 2

W poprzednim artykule omówiliśmy ogólnie, dlaczego bagatelizowanie nawet niewielkich urazów nie jest wskazane, a także poświęciliśmy kilka zdań kontuzji ścięgna Achillesa. Jednak nie jest to niestety jedyna przypadłość, z którą borykają się biegacze na każdym poziomie zaawansowania. Jak zatem rozpoznać inne popularne w tej dyscyplinie urazy i co robić, kiedy pojawią się pierwsze, alarmujące symptomy?

„Ciągnie mnie dwójka”

Biegacze bardzo często skarżą się na ból mięśnia dwugłowego uda, popularnie nazywane dwójką. Jednak często nie tylko on jest winowajcą odczuwanego dyskomfortu. W pobliżu tego miejsca jest także mięsień półbłoniasty i półścięgnisty, które także potrafią dać się we znaki. Najczęściej doskwierają one sprinterom, ale klasyczni biegacze, w przypadku kiepskiej rozgrzewki lub kiepskiej techniki biegu również są narażeni na podobne kontuzje. Jak radzić sobie z tym problemem? Wszystko zależy od stopnia intensywności bólu. Lekki dyskomfort zazwyczaj da się "wyleczyć" zmniejszeniem obciążenia przez pewien czas. Silny, ostry ból powinien być sygnałem do całkowitego zaprzestania tej aktywności ruchowej i udanie się do lekarza, aby wykluczyć ewentualne naderwanie któregoś z mięśni. Podczas rekonwalescencji i powrotu na bieżnię lub ścieżki, niezależnie od stopnia bólu, należy pamiętać o stopniowaniu obciążenia, aby uniknąć pogłębienia się problemu.

Złamania zmęczeniowe

Zazwyczaj ten uraz kojarzy nam się z upadkiem czy wręcz wypadkiem na trasie. Nic bardziej mylnego. Złamanie zmęczeniowe występuje w wyniku przekroczenia wytrzymałości danej kości, najczęściej wskutek przewlekłych, nieleczonych mikrourazów. Bardzo często podobne urazy występują u biegaczy, którzy zbyt szybko rzucają się na "głęboką wodę" w przypadku biegów długodystansowych, kiedy kości nie są jeszcze zaadaptowanie do takich obciążeń. W przypadku alarmujących zmian, czyli bólu nawet podczas stania należy niezwłocznie zaprzestać biegu i zgłosić się do lekarza oraz wykonać zdjęcie RTG. Aby uniknąć podobnych problemów lub zminimalizować ryzyko ich wystąpienia, warto wzbogacić swoją dietę o niezbędne minerały i witaminy, a także zwiększyć gęstość kości, stosując np. trening plyometryczny.

Biegacze są oczywiście narażeni na wiele więcej różnych urazów, takich jak problemy z kolanami czy stopami. Wszystkie łączy jednak wspólny mianownik — w przypadku jego wystąpienia warto odpuścić trening i udać się do lekarza. Każdy, nawet lekki ból i dyskomfort może przerodzić się w ciężką kontuzję, która wykluczy nas z treningu nawet na długie miesiące. Nikt nie zna tak dobrze własnego ciała jak my sami, zatem warto kierować się zdrowym rozsądkiem przy dobieraniu obciążeń treningowych.

Data

13 września 2019

Tagi

Blog

Centrum fizjoterapii i osteopatii S.C.

W naszej klinice zadbamy o prawidłową profilaktykę, rehabilitację oraz dokonamy niezbędnych zabiegów medycznych.

Prowadzimy Centrum Młodego Sportowca, które specjalizuje się w opiece fizjoterapeutycznej dla młodzieży trenującej piłkę nożną, siatkówkę, tenisa, pływanie i wiele innych.

Kontakt

tel: 695 732 305

mail: czubaszewski.awf@gmail.com

Godziny otwarcia

poniedziałek - piątek: 10.00-18.00

Wymagana jest wcześniejsza rejestracja telefoniczna

Adres

ul. Grunwaldzka 1, 60-780 Poznań

Centrum Fizjoterapii i Osteopatii
Ł. Czubaszewski, A. Rakowska S.C.

ul. Grunwaldzka 1
60-780 Poznań

695 732 305
konsultacje@cfio.pl