Artykuły

„Lepiej zapobiegać niż leczyć" - jak wystrzegać się urazów w amatorskim sporcie?

 „Lepiej zapobiegać niż leczyć

Każdy uprawiający sport w jakiejkolwiek formie może bez trudu wymienić co najmniej kilka zalet tej czynności — lepsza kondycja i wydolność, utrata wagi, wzmocnienie mięśni i dobre samopoczucie. Niestety szczególnie amatorzy, rozpoczynający przygodę ze sportem często narażeni są na urazy, które najczęściej wynikają z niewiedzy i złego przygotowania do treningu.

Rodzaje i objawy urazów

Niezależnie od stopnia wtajemniczenia, urazy dzielą się na większe i mniejsze. Większe wiążą się najczęściej z udziałem dużej siły i widocznymi tego efektami jak złamania, skręcenia czy stłuczenia. Mniejsze zazwyczaj wynikają ze zbyt dużej eksploatacji organizmu i są nimi naciągnięcia czy naderwania. Z całą pewnością nie należy ich jednak bagatelizować, ponieważ dalsze pogłębianie się z pozoru niewielkiej kontuzji może prowadzić ostatecznie do poważnych konsekwencji, takich jak zerwanie mięśni czy ścięgna i długim leczeniem.

Zarówno jedne, jak i drugie mogą objawiać się bólem odczuwanym podczas wykonywania ruchu, uciskania bolesnego miejsca, obrzękiem lub, co zazwyczaj jest najbardziej doskwierające, ograniczeniem ruchomości. W takich przypadkach ważne jest, by niezwłocznie udać się do lekarza i wykonać niezbędne przy danej kontuzji badania (rezonans magnetyczny czy zdjęcie RTG).

Jak zminimalizować ryzyko kontuzji?

Będąc amatorskim sportowcem, dopiero zgłębiającym arkana danej dyscypliny przede wszystkim, należy pamiętać o tym, by nie podchodzić do tematu zbyt ambicjonalnie. Ciągłe podnoszenie poprzeczki i "żyłowanie" wyników przynosi zazwyczaj więcej szkody niż pożytku. Stopniowe zwiększane aktywności jest zdecydowanie lepszym pomysłem. Inną ważną rzeczą, o której wielu nawet bardziej zaawansowanych amatorów zapomina, jest rozciąganie zarówno przed, jak i po treningu. Solidna rozgrzewka zminimalizuje ryzyko mikrourazów, a lekki stretching po wysiłku zniweluje napięcie nerwowe. Warto również dobrać odpowiedni sprzęt, szczególnie buty, jeśli zamierzamy rozwijać swoją pasję do biegania. Nie obawiajmy się zapytać o radę bardziej doświadczonych osób!

Jak w każdej dziedzinie życia, także w sporcie potrzebny jest umiar i zdrowy rozsądek. Warto zadbać o prawidłową technikę, a jeśli już przydarzy się nam jakiś uraz, nie warto go bagatelizować i liczyć, że "samo przejdzie". Odpowiednio szybka reakcja i pomoc specjalistów może znacznie przyspieszyć powrót do pełnej sprawności.

Data

14 sierpnia 2019

Tagi

Blog

Centrum fizjoterapii i osteopatii S.C.

W naszej klinice zadbamy o prawidłową profilaktykę, rehabilitację oraz dokonamy niezbędnych zabiegów medycznych.

Prowadzimy Centrum Młodego Sportowca, które specjalizuje się w opiece fizjoterapeutycznej dla młodzieży trenującej piłkę nożną, siatkówkę, tenisa, pływanie i wiele innych.

Kontakt

tel: 695 732 305

mail: czubaszewski.awf@gmail.com

Godziny otwarcia

poniedziałek - piątek: 10.00-18.00

Wymagana jest wcześniejsza rejestracja telefoniczna

Adres

ul. Grunwaldzka 1, 60-780 Poznań

Centrum Fizjoterapii i Osteopatii
Ł. Czubaszewski, A. Rakowska S.C.

ul. Grunwaldzka 1
60-780 Poznań

695 732 305
konsultacje@cfio.pl