Artykuły

„Niebezpieczne sukcesy” - o konieczności umiaru w treningach i odpowiedniej profilaktyce

„Niebezpieczne sukcesy” - o konieczności umiaru w treningach i odpowiedniej profilaktyce

Sukces sportowy to niewątpliwie źródło radości i ogromnej satysfakcji, to nagroda za wysiłek i wytrwałość. Niestety zdarzają się sytuacje, kiedy może się on stać początkiem końca kariery. Aby temu zapobiec, konieczne jest rozważne podejście do tematu. Odpowiednio zbilansowana dieta, dobrze dobrane treningi oraz opieka specjalistów, to jedne z ważniejszych elementów drogi do sukcesu. Sukcesu rozumianego nie jako jednorazowy wyczyn, lecz element życia sportowca, który nieustannie podwyższa swoje umiejętności, dbając jednocześnie o swoje zdrowie.

Jak odpowiednio przygotować się do treningów

Trening powinien być nie tylko efektywny, ale także służyć zdrowiu i kondycji. Dlatego należy wcześniej odpowiednio się do niego przygotować. Stała kontrola medyczna, konsultacje ze specjalistami z zakresu fizjoterapii, medycyny i ergonomii ruchu to pierwszy krok do tego, by móc zaplanować taki wysiłek fizyczny, który będzie działał na korzyść młodych sportowców.

Kolejnym krokiem powinno być stworzenie nowych nawyków żywieniowych. Świadome planowanie odżywczych posiłków, to jedno z istotniejszych kwestii, która będzie procentować podczas wykonywania treningów. Dieta dopasowana indywidualnie uwzględnia wszystkie niedobory organizmu, a także wzmacnia go i dodaje sił. Wszystko to sprawia, że sportowiec może sięgać po więcej w krótszym czasie, dbając jednocześnie swoje zdrowie.

Istotne jest także, by intensywność treningów była odpowiednio dobrana do sprawności fizycznej, a także by nie zapomnieć o niezbędnym dla organizmu odpoczynku - czyli regeneracji. Trening powinien z czasem być coraz bardziej intensywny, ale ważne jest stopniowanie wysiłku, tak by przyzwyczaić ciało do pracy i nie nadwyrężać go niepotrzebnie. Pozwala to, na stopniowe sięganie po coraz więcej i prawdziwe przygotowanie się do zwycięstwa. Nieodpowiednio dobrany trening - zbyt intensywny lub zbyt częsty może skutkować kontuzjami, a nawet pojawieniem się poważnego urazu.

Profilaktyka, czyli dlaczego konieczna jest opieka fizjoterapeutów

Chcąc osiągnąć sukces w jakiejkolwiek dziedzinie sportu nie wystarczy posiadanie talentu i samozaparcie. Potrzebny jest także mądry plan, który uwzględnia holistyczne podejście do człowieka. Nieodzowna jest również systematyczność oraz wysoka dbałość o organizm. Należy „przełączyć się” na sportowy tryb życia. Każdy dzień może przybliżać, lub oddalać od sukcesu, dlatego tylko prawdziwe zaangażowanie może dać pożądane efekty.

Kluczem do sukcesu jest odpowiednia profilaktyka, która pozwala na to, by poznać swoje ciało i jego potrzeby oraz chronić je przed wszelkiego rodzaju kontuzjami. Profilaktyką w tym przypadku jest odpowiednia seria badań, konsultacje ze specjalistami, dobranie diety oraz ułożenie planu treningowego.

Fizjoterapeuci są w stanie dostrzec pierwsze symptomy mówiące o tym, że organizm jest przeciążony. Dzięki temu, możliwe jest zapobieganie kontuzji i wzmocnienie ciała. Konsultacja ze specjalistą pomoże także lepiej poznać swój organizm. Fizjoterapeuci potrafią wskazać, jak należy odbierać sygnały od swojego ciała i kiedy są one alarmem wzywającym do odpoczynku i regeneracji.

Niestety bardzo często motywacją do odwiedzenia lekarza są dopiero urazy i ból, a to może mieć bardzo nieprzyjemne konsekwencje. Dlatego też tak ważne jest, by w drodze po sukces, nie dać ponieść się jedynie własnym przekonaniom czy opiniom „z zewnątrz”, ale zaufać specjalistycznej wiedzy oraz zadbać o wszystkie elementy pozwalające na bezpieczne i satysfakcjonujące zwycięstwa.

Jak wspierać umiar, by motywować, a nie podcinać skrzydła

Równie ważne, co odpowiednia profilaktyka, jest także nastawienie do sukcesu sportowego oraz właściwe wsparcie. Dostrzegając pierwsze oznaki przeciążenia organizmu u młodego zawodnika można zaproponować zmniejszenie aktywności na jakiś czas, nie naciskając jednak na zmotywowanego sportowca. Właściwe wsparcie to takie, które daje przestrzeń na decyzyjność, z jednoczesnym wskazaniem odpowiedniego postępowania.

Będąc przemęczonym nie trzeba od razu rezygnować z aktywności fizycznej. Czasem wystarczy jedynie zmniejszyć intensywność ćwiczeń oraz zwiększyć czas przeznaczony na regenerację. Warto jednak pamiętać, że autorytetem dla młodego sportowca jest trener, dlatego też rozmowa z nim może dać najlepszy skutek. Warto ustalić wspólne zasady działania, tak by móc rzeczywiście wykreować zdrowy sukces. Współpraca z trenerem, zasięganie porady u specjalistów, odpowiednio zbilansowana dieta oraz indywidualny dobór treningów - oto elementy wspierające sukces i pozwalające się nim dłużej cieszyć.

„Niebezpieczne sukcesy” to takie, które są okupione zbyt wielkim kosztem. Mogą negatywnie wpływać na zdrowie, uniemożliwić kontynuację sportowej kariery lub do niej zniechęcić. Mogą też negatywnie wpływać na psychikę sportowca. Dlatego też, tak ważne jest, by podejść do kreowania sportowej kariery z głową. Dać sobie prawo do pytań i poszukiwania odpowiedzi oraz zadbać o to, by otrzymywać informacje ze sprawdzonych źródeł.

Data

21 kwietnia 2017

Tagi

Blog

Centrum fizjoterapii i osteopatii S.C.

W naszej klinice zadbamy o prawidłową profilaktykę, rehabilitację oraz dokonamy niezbędnych zabiegów medycznych.

Prowadzimy Centrum Młodego Sportowca, które specjalizuje się w opiece fizjoterapeutycznej dla młodzieży trenującej piłkę nożną, siatkówkę, tenisa, pływanie i wiele innych.

Kontakt

tel: 695 732 305

mail: czubaszewski.awf@gmail.com

Godziny otwarcia

poniedziałek - piątek: 10.00-18.00

Wymagana jest wcześniejsza rejestracja telefoniczna

Adres

ul. Grunwaldzka 1, 60-780 Poznań

Centrum Fizjoterapii i Osteopatii
Ł. Czubaszewski, A. Rakowska S.C.

ul. Grunwaldzka 1
60-780 Poznań

695 732 305
konsultacje@cfio.pl